Kundcase: Familjeföretaget gick från minst till marknadsledande: “Roligast att se bolaget växa”

Senaste uppdatering: 10 juni 2024

Antalet elscootrar är det viktigaste för tillväxt då det ökar tjänstens tillgänglighet, menar ägaren till elscooterföretaget Qick. Under 2023 ställdes de inför en möjlig investering som skulle betyda att de blev störst på sin marknad. Men detta krävde att de kunde säkra rätt finansiering inom kort tid.

Milad Mahmoudyan startade bolaget Qick tillsammans med sin pappa i Örebro 2019. Tillsammans har de drivit bolaget som gick från 80 elscootrar till ungefär 2900 i slutet av 2023.

Vårt fokus ligger på mellanstora städer. Örebro, Västerås, Eskilstuna, Norrköping, Linköping, Jönköping, Borlänge och Falun. Det är jättekul! Det absolut roligaste är när vi tar emot leveranser och får se bolaget växa. Och se scootrarna användas så mycket inne i städerna.

Qicks grundare och ägare Milad Mahmoudyan

Qick leasing

Inför 2024 dök ett tillfälle upp för Qick att göra en större investering i nya scootrar. Investeringen skulle innebära runt 1400 nya scootrar, vilket skulle göra Qick till den största aktören i alla de städer de är verksamma i.

- Det var ett väldigt bra tillfälle för oss i och med att det var ett företag i Tyskland som skulle stänga ner sin verksamhet. De hade endast ett år gamla elscootrar som vi ville köpa in. Vi tänkte att vi kan fixa till dem och lacka om dem. I och med att de skulle lägga ner så kunde vi få allt till ett väldigt bra pris. Men det var lite tidspress vilket försvårade situationen eftersom vi behövde extern finansiering, säger Milad Mahmoudyan.

Tidspressen ledde dem till Krea

Eftersom företaget hade tidspress var de tveksamma till att ansöka hos en traditionell storbank då de tänkte att en sådan process kan ta lång tid. Då Milad Mahmoudyan tidigare fått mail från Krea med information låg företaget kvar någonstans i bakhuvudet.

- Jag kom på att vi kunde söka via Krea, ni hade mailat oss tidigare med information och det kändes smidigt eftersom vi hade tidspress. Så vi skickade in en ansökan om finansiering för att kunna köpa in de nya scootrarna, säger han.

Efter att Milad Mahmoudyan skickat in en ansökan, kontaktades han av en av Kreas rådgivare och processen var igång. Det hela gick smidigt och hans upplevelse av Krea var väldigt positiv.

- Vi pratade igenom hela affären på telefon och Krea tyckte att det lät intressant och att de skulle försöka att få till en lösning. Därefter gick det väldigt snabbt. Vi behövde skicka in budget och några andra dokument och sen flöt det på. Vår rådgivare hade koll hela tiden och ringde tillbaka och checkade läget och uppdaterade mig om allting. Han skötte även all kontakt med banker och långivare, säger Milad Mahmoudyan.

leasingfinans

Krea hjälpte dem till företagsleasing

Qick hade från början ansökt om ett företagslån. Men utifrån förutsättningar och företagets specifika situation och behov kunde Kreas rådgivare lösa ett förmånligt leasingavtal. Milad Mahmoudyan rekommenderar även andra företag att ansöka via Krea.

- Man ska absolut skicka in en ansökan. Det är värt att kolla upp då Krea kan erbjuda så många olika lösningar. När vi gick in i den här ansökan trodde vi att vi skulle få ett vanligt företagslån. Men det slutade med att det blev en leasing istället som funkade väldigt bra för oss. Det var något som vi inte tänkte på alls när vi gick in i detta, men kom fram till tack vare Krea, säger han.

Qick är ett av företagen som fått hjälp via Kreas kostnadsfria rådgivningstjänst. De hade en personlig rådgivare som hjälpte till med dokument, information och kontakt med långivare från start till mål.

- Det är en smidig och enkel process. Vår rådgivare hade en förståelse för att det behövde ske snabbt. Han hade svar på alla våra frågor, höll all kontakt med långivarna och löste sådant som dök upp, säger han och fortsätter:

- Det var ett jättebra läge för oss att kunna göra inköpet och det möjliggjorde Krea. Utan Krea hade det blivit svårt och det är inte säkert att den här affären hade gått igenom. Vi kommer absolut använda Krea längre fram.

Startar år 2024 som marknadsledande

Qick kunde genomföra investeringen och nu blickar de framåt mot att fortsätta resan under 2024 - som marknadsledande i deras städer.

- Det är häftigt och roligt för det är första gången vi är det. Tidigare har vi alltid varit den mindre aktören. Det absolut roligaste är också att vara med och få se bolaget växa. Vi har gått från 80 elscootrar för några år sedan, till 4400 ungefär nu, 2024. Det är jättekul!

Milad Mahmoudyan, VD Qick Mobility AB

Qick leasing