Kundcase: Med EU-lånet kunde Will Brand vända blad: “Nu gasar vi - fokus är på!”

Senaste uppdatering: 10 juni 2024

Förfrågningarna strömmade in hos profilföretaget Will Brand och de ville satsa på tillväxt. Men när grundaren Pierre Gasslander började se sig om efter extern finansiering möttes han av hinder. Han visste vad han ville ha - men hans långivare kunde inte leverera.

Will Brand startades 2020 med det grundläggande konceptet att hjälpa företag med allt från profilprodukter till stora kreativa projekt. När covid-19 slog till dämpades efterfrågan på produkter då fysiska event ställdes in. Pierre Gasslander fick tänka om och snabbt anpassa sig till situationen. Han gjorde en expansion som tog företaget i en positiv riktning.

När covid-19 kom in i bilden fick vi tänka utanför boxen. Vi lärde oss e-handel och startade Will shop som bara efter en månad gick spikrakt uppåt. Tanken är att Will i vårt varumärke står för en fiktiv person som hjälper våra kunder. Genom att göra jobbet åt dem sparar kunden tid som de kan lägga på annat i verksamheten. Will är som en extra medarbetare.

Pierre Gasslander, ägare Will Brand AB

Will Brand

Blomstrande verksamhet - få tillgångar

I och med att verksamheten blomstrade kände grundaren att det började bli övermäktigt att hantera alla förfrågningar utefter företagets tillgångar.

-Vi fick in många förfrågningar på stora produktioner samtidigt och det blev lite övermäktigt för mig. Vi behövde förbetala produktionerna på något sätt och jag ville undvika att be kunder om förskottsbetalning.

För att inte tvingas tacka nej till de stora förfrågningarna, som skulle generera företaget ett stort kapital, började Pierre Gasslander se sig om efter extern finansiering.

-Jag fick tips om EU-lånet och dess fördelar. Men när jag kontaktade min bank kunde de inte erbjuda mig det och alternativet jag fick av dem var mycket dyrare och inte det jag ville ha. Siktet var inställt på EU-lånet och därför sökte jag vidare.

Service som gav trygghet

Professionellt och pålitligt, samtidigt smidigt - det var Pierre Gasslanders första intryck av Krea. Det var också det som ledde till att han gjorde en ansökan.

-Det var enkelt att göra en ansökan på Kreas hemsida. Sedan blev jag uppringd strax efter det av en rådgivare. Jag fick personlig känsla direkt och att det var någon som gjorde det lilla extra. Krea talade om vilken dokumentation jag behövde komplettera min ansökan med och var även aktiva och såg till att jag kom ihåg att göra det. Jag fick hjälp med i princip allt. Servicen gjorde att det kändes tryggt hela tiden, och personligt från start till mål.

När ansökan var redo skickades den in och Pierre Gasslander gjorde sig redo för en väntan. Men så blev det inte. Bara några timmar senare hade han flera erbjudanden på EU-lån.

-Vi fick flera olika förslag, väldigt omgående. Det var också tydligt att Krea hade tänkt till i detta skede. När man fick mailet med alla låneförslag var det väldigt tydligt uppstrukturerat och innehållet var exakt det jag som kund vill veta. Inte allt annat runtomkring. Därför blev det väldigt lätt att jämföra mellan alla olika förslag och processen blev enkel och tidseffektiv.

Will Brand - finansiering

Det var inte bara strukturen gällande låneförslagen som gjorde att Pierre Gasslander upplevde processen med Krea som smidig.

-Till skillnad från traditionella banker som ibland kan vara fyrkantiga upplevde vi att det gick snabbare och var mer personligt. Ibland när man mailar en bank kan de ta flera dagar men med Krea fick jag återkoppling direkt. Det underlättar otroligt mycket för mig då jag har mycket att göra med Will Brand. Kreas tydlighet, snabbhet och service gjorde hela processen rak och smärtfri.

Pierre Gasslander gick vidare med det erbjudanden som passade just Will Brand bäst och EU-lånet gav dem den finansiering de behövde. Will Brand kunde tacka ja till förfrågningar och de stora produktionerna kunde dra igång.

-Finansieringen gjorde att vi startade de stora produktionerna snabbare vilket i sin tur betydde att vi kunde vända blad och gå på nästa projekt. På så sätt kunde vi växa snabbare och även få mer tid till nästa projekt, och utrymme för ytterligare satsningar.

"Krea är med i matchen"

Att Will Brand vänder sig till Krea igen om de behöver finansiering är givet, “Krea är med i matchen varje gång.” De rekommenderar även andra företag i samma sits som dem att göra de.

-De företag som är i en tillväxtfas och har mycket som händer vill ha snabba, tydliga och säkra svar. Det är precis det man får från Krea och därför ska företag vända sig till dem. Jag kände en trygghet i och med all hjälp jag fick och den snabba återkopplingen de gav. Krea visade hela tiden de jag ville veta, inte det finstilta. De känns som Krea har tänkt till och att de är säker på sin sak.

Resultaten från de stora produktionerna kommer de få se under våren 2023. Will Brands tillväxtresa gå rakt uppåt och det är full fart framåt mot nästa projekt.

-Nu gasar vi, fokuset är på! Vi har otroligt mycket inkommande och vi kämpar med att hålla flödet. Vi har brutet räkenskapsår så vi har ett mål i augusti och det ser bra ut. Vår tanke är att gå på lönsamhet och bygga upp en kassa sen anställa rätt personer. Göra rätt saker och fokusera på rätt faktorer så kommer vi nå målen.

Fakta om lånet:

• Belopp: 350 000 kr
  • Produkt: EU-lån
  • Anledning: Tillväxtresa, bland annat finansiera stora produktioner

Läs mer om företagslån för företag inom ehandel och butiker.

Will Brand - eu-lån