Allt fler företag inser fördelarna med digitalt förmedlad kreditupphandling
Skriven av: Carsten Leth
Senaste uppdatering: 10 juni 2024
Krea, finansieringstjänsten för små och medelstora företag (SME), har nått sin milstolpe på 1 miljard kronor i förmedlad finansieringsvolym. Kreas tillväxttakt ökar i takt med att Kreas förmedlade volymen mer än fördubblats jämfört med 2021. Den senaste tidens ökning är ett resultat från att fler företag börjar inse fördelarna med att lösa sina finansieringsbehov genom digital upphandling för att uppnå sömlös tillgång till kredit med bästa möjliga villkor. Krea sätter nu kurs mot internationell expansion och har nyligen lanserat sin plattform i grannlandet Finland under varumärket Kredita.
Små och medelstora företag står för fyra av fem nya jobb i Sverige, men över 50% av svenska företagare har svårt att få extern finansiering för nya investeringar och tillväxt. Krea grundades 2018 med uppdraget att göra det lättare för små och medelstora företag att få tillgång till rätt finansiering med bästa möjliga villkor.
Initialt fokuserade initialt enbart på jämförelse av företagslån och utökade gradvis plattformens möjligheter genom att lägga till fastigheter och fakturaköp. Idag har Kreas tjänst utvecklats från att vara en ledande jämförelsetjänst för lån till en fullfjädrad finansieringstjänst inklusive en omfattande rådgivningstjänst. Finansieringsbeloppen har också ökat eftersom Krea nu stödjer små och medelstora företag med finansieringsbehov upp till 100 mSEK
Att vi har nått milstolpen på en miljard kronor är ett kvitto på vår vision och det värde vi ger entreprenörer. Det är tydligt att vårt distinkta fokus på finansiering för endast företag har varit en fördel då vi har byggt en plattform och ett erbjudande som är anpassat för små och medelstora företags finansieringsbehov.
Carsten Leth, CCO på Krea.
Bättre villkor uppnås genom att jämföra olika finansieringsalternativ
Genom att använda Kreas upphandlingsplattform får små och medelstora företag möjligheten att ge en heltäckande beskrivning och kan enkelt komplettera med stödjande finansiella dokument. Samtidigt får de tillgång till Kreas nätverk av mer än 30 olika banker och andra långivare.
Via Kreas tillgång till det största nätverket av banker och långivare med en enda ansökan, är det mer sannolikt att små och medelstora företag hittar ett attraktivt finansieringserbjudande som passar deras krav på ränta, säkerheter och andra villkor. Transparensen på Kreas marknadsplats, och det faktum att Krea fortsätter att ansluta fler banker och långivare till sitt nätverk, leder till större lånebelopp och allt mer attraktiva räntor. Median-räntan som företag fick på Kreas plattform har minskat med 20% och median-beloppet för godkända lån har ökat med 30% sedan 2019.
Förutom att ge en enkel väg till finansiering med de mest attraktiva villkoren löser Kreas plattform även “åtkomst-problemet” för små och medelstora företag. Eftersom varje långivare har ett specifikt fokussegment och har specifika krav för att teckna en kund (t.ex. kreditvärdighet eller lönsamhet), beror tillgången till attraktiv finansiering på att komma i kontakt med rätt bank eller långivare. Genom att använda Krea uppnådde små och medelstora företag en genomsnittlig godkännandegrad på över 70%, vilket är 2 gånger högre jämfört med den enskilda långivaren med den högsta godkännandegraden i Kreas nätverk. Krea har ett unikt verktyg som gör det möjligt för små och medelstora företag att stärka sin applikation med uppdaterade bokslut som ger långivare en bättre förståelse för verksamhetens senaste resultat och resultat. Resultatet av att lägga till mer data är minskad risk för långivarna och högre godkännandegrad på ansökningar som lämnas in av små och medelstora företag.
Vägen framåt
Efter att framgångsrikt ha etablerat en stark marknadsposition i Sverige har Krea nyligen lanserat sin plattform på den finska marknaden under varumärket Kredita. Krea fortsätter att investera i sin teknik och organisation och har idag flera lediga tjänster.
Det känns fantastiskt att vi kan fortsätta att växa vårt produkterbjudande och organisation under tider då många andra företag inom fintech sänker sina kostnader. Vi kommer att fortsätta att bygga vår organisation på topptalanger för varje roll medan vi fortsätter vår tillväxtresa.
Fredrik Lundahl, VD och medgrundare av Krea.