Krea utser Peter Andén till ny styrelseordförande

Senaste uppdatering: 13 mars 2023

Krea är glada över att meddela att Peter Andén, oberoende investerare och tidigare partner på McKinsey & Company, har utsetts till styrelseordförande för Krea.

2022 var ett händelserikt år för Krea då företaget ökade sin omsättning med över 100% från 2021. På mindre än tolv månader fördubblade Krea teamets storlek och har nyligen påbörjat sin internationella expansion med lanseringen i Finland. Krea mognar som företag och det finns en vilja att ytterligare stärka styrelsen.

Därför tillkännagav Krea idag utnämningen av Peter Andén till Kreas styrelse med verkan den 10 mars 2023. Utnämningen kommer att ytterligare stärka kompetenserna hos bolagets styrelse då Krea fortsätter att bygga sin position som den ledande nordiska upphandlingsplattformen för företagskrediter.

Fredrik Lundahl, grundare och VD för Krea säger: ”Jag är mycket glad över att Peter tackat ja till att bli ordförande i Kreas styrelse. Han kommer att tillföra viktiga förmågor till styrelsen, inklusive expertis inom strategisk analys och bolagsbyggande.”

Peter Andén är oberoende investerare och rådgivare. Han har tidigare varit partner på McKinsey & Company baserad i Stockholm och hanterat kunder inom hemelektronik- och mjukvaruindustrin. Han har omfattande expertis inom strategi, kundcentrerad produkt-/tjänstutveckling och digital transformation. Dessutom har Peter Andén varit VD på Veryday, en prisbelönt design- och innovationsbyrå med säte i Stockholm och New York.

Peter Andén säger: ”Jag är väldigt glad över att få arbeta med ett team av så kompetenta människor. Det är imponerande vad Krea har byggt upp under de senaste åren och att de har etablerat sig som marknadsledare i Norden. Jag kommer att dra nytta av min erfarenhet och expertis för att vidareutveckla och bidra till fortsatt tillväxt för Kreas verksamhet i Norden.”

Påbörja ansökan
Ansökan är inte bindande