Regress

Definition

Regress betyder återgång, eller tillbakagång, enligt www.synonymer.se. Inom företagsfinansiering används ordet regress för factoring, eller fakturaköp eller fakturaförsäljning. Men skiljer på att sälja sina fakturor med regress, eller utan regress.

Med regress

Att sälja sina fakturor med regress innebär att du blir skyldig att köpa tillbaka fakturan, ifall den inte fakturans slutkund betalar till factoringbolaget ett visst antal dagar efter förfallodatumet (oftast 30 dagar).

Regressrätt

Detta kallas då för att factoringbolaget tar sin regressrätt i anspråk, och kräver därmed tillbaka fakturabeloppet från den ursprungliga säljaren. I praktiken kan detta ske genom att utställaren av faktura ger beloppet till factoringbolaget i form av nya fakturor istället.

Att sälja sina fakturor med regress till ett factoringbolag är billigare än att sälja utan regress, eftersom kreditrisken för att fakturan inte betalas ligger kvar hos dig även när du har sålt den.

Utan regress

Att sälja sina fakturor utan regress är det motsatta: Factoringbolaget som köper dina fakturor tar över kreditrisken fakturan helt. Detta innebär att även om inte slutkunden betalar sina fakturor till factoringbolaget, så är du inte skyldig att köpa tillbaka fakturorna.

Dyrare med factoring utan regress

Att sälja sina fakturor utan regress är därför också dyrare än att sälja med regress, eftersom din risk förblir minimal. För fakturaköp utan regress brukar det därför tillkomma en självrisk på 5-10% av beloppet för fakturasäljaren.

Factoring utan regress kallas även för “amerikansk factoring”.

Vilka alternativ har jag?

De factoringbolag som finns brukar ofta erbjuda fakturaförsäljning med regress och utan regress. I såna fall kan de t.ex. ha som regel att köpa fakturor utan regress där slutkunden är aktiebolag, medans de köper fakturor med regress när slutkunden istället är privatpersoner, enskilda firmor eller handelsbolag.

Villkoren för factoring skiljer sig mellan olika factoringbolag. Därför kan du med fördel känna till ditt företags behov och jämföra olika alternativ innan du bestämmer dig.