Kundcase: Med den unika affärsidén erbjuder Suntrade hyresgäster billigare och grönare el

Senaste uppdatering: 10 juni 2024

Med den unika affärsidéen att hyra tak på industrifastigheter och installera egenägda solcellsanläggningar erbjuder Suntrade hyresgäster både billigare och grönare el. Men trots projektens långa livslängd på 25 år stötte de på problem med att få finansiering genom sin bank och vände sig då istället till Krea.

Det unga solcellsbolaget, Suntrade AB, har funnits i blott 2,5 år. Trots det har de lyckats särskilja sig från konkurrenterna med sin unika affärsidé. Till skillnad från många konkurrenter i branschen äger Suntrade även alla sina anläggningar själv.

Vi har en ganska unik affärsidé i att vi hyr tak på industrifastigheter och sätter upp egna solcellsanläggningar och säljer sedan elen till hyresgästerna, vilket gör att de får både billigare och grönare el.

Lars Ericson, medgrundare till Suntrade AB.

Uppsala_Suntrade_Still_21 (1) 1

Men som ett relativt nytt bolag har de upplevt problem att få finansiering genom den traditionella storbanken. Lars Ericson upplever att storbanker är ointresserade av den typ av kund som de är.

- Vi är ganska nystartade och funnits i 2,5 år och haft liten omsättning hittills, storbanker är helt ointresserade av den typen av kunder, säger Lars Ericson.

Behövde finansiera nytt inköp

Suntrade var i behov av att köpa in fler solceller för att expandera sin verksamhet. För att lösa affären vände de sig till Krea där de möttes av en helt annan upplevelse - en väldigt positiv.

- Processen var väldigt smidig, lättsamt möte där Krea förstod upplägget direkt till skillnad från storbankerna som grottar ner sig i saker som inte är relevanta i såhär tidigt skede. Krea var både lyhörda och förstod snabbt vad det handlar om, för rent krasst är det en helt ny affärsmodell vilket gör att många har svårt att ta till sig det, men det var inga problem här, säger Lars Ericson.

För Suntrade är det viktigt att finansieringslösningen kunde spegla projektets livslängd. Detta var just vad de fick när Krea sydde ihop affären genom ett förmånligt leasingavtal.

- Vi kom dit helt förutsättningslöst och det viktigaste är att man får en helhet som hänger ihop med projektets lönsamhet och livslängd - vare sig det är leasing eller företagslån. Det är få projekt som har så här lång livslängd och när jag tecknade avtal så kom vi fram till att det är smidigast med leasing, avslutar Lars Ericson.

Suntrade leasingavtal

Fakta om lånet: