Krea
Utmärkt 4.6 / 5

Likviditetsbudget i excel - Gratis mall med instruktioner

2020-04-29

Likviditet är viktigt för företag.

Du har kanske därför kommit hit för att lära mer om hur man håller koll på den.

På denna sida delar vi en gratis mall av en likviditetsbudget i excel för att underlätta för dig som företagare att ha koll på ditt kassaflöde och förbereda relevanta underlag för kommande bankmöten.

Ta del av en gratis mall för likviditetsbudget i Excel för ditt företag

Ladda ner vår likviditetsbudget excel-mall:

Likviditetsbudget mall

Har du funderingar kring hur du gör en bra likviditetsbudget och vad den ska innehålla?

Vår mall är endast en av flera möjliga lösningar och täcker minimikrav från en långivare. Vi har tagit fram den då många av våra kunder måste visa på kassaflödet och likviditet i samband med låneansökningar hos Krea.

Vad ska mallen innehålla som minimum?

Kort sagt ska kassaflödet och hur mycket du har kvar i kassan visas som minimum .

Kassaflöde = inbetalningar - utbetalningar

Vad innehåller likviditetsbudgeten som minimum: Vanligtvis visar en likviditetsbudget hur många inbetalningar och utbetalningar som sker månadsvis. Utöver det, ska ett enkelt likviditetsbudget innehålla följande uppgifter:

  • Visa kassa per månad
  • Visa ingående och utgående betalningar (från löpande verksamheten)
  • Måste innehålla moms (lägg in om du betalar månads-, kvartalsvis eller årsvis moms)

Vår likviditetsbudget mall fokuserar på ett exempel där företaget ska ta in kapital genom lån och factoring. Den är framförallt relevant för mindre företag med en omsättning mellan 5 - 300 miljoner kronor.

Den innehåller därför även lite mer detaljerade aspekter:

  • Inbetalningar om man använder factoring eller ej
  • Kassaflöde från investeringsverksamheten
  • Kassaflöde från finansieringsverksamheten

I vår mall har du även möjlighet att lägga till en limit för företagskrediten och kan se huruvida den utnyttjas.

Instruktioner för hur vår mall används på bästa sätt

Känns det som mycket data att lägga till?

Vi har därför brutit ner processen att skapa likviditetsbudgeten i tre enkla steg:

1 | Ange företagets försäljning och kassaflöde från löpande verksamheten
(rad 9-23 i Excel mallen)

Kort sagt ska du lägga till alla in- och utbetalningar.

Hur ska du göra med momsen? Lägg gärna till inbetalningar med moms, eftersom dina kunder betalar fakturor inklusive moms. Sedan ska du betala vidare till skatteverket kvartals- eller årsvis - det kan du lägga till på rad 44.

Hur ska du göra med factoring? Där vill långivare gärna se fördelen med det även i likviditetsbudget. Inbetalningar från factoring sker samma dag man skickar ut fakturor, istället för att företaget behöver vänta 30-90 dagar. I vår mall kan du ange finansieringsgraden (oftast 85% - 100% av försäljningen) på rad 12 och det räknas sedan ut automatiskt hur mycket du får betalt dag ett och vid fakturaförfallodatum.

2 | Fundera över vilka investeringar företaget ska göra
(rad 26-30 i Excel mallen)

Kort sagt ska du lägga till möjliga investeringar (så kallat Capex) och möjliga förvärv. Till exempel om du ska köpa in en ny maskin.

Hur ska du göra med leasing? Leasar du ett objekt betalar leasingbolaget den initiala kostnaden åt dig. Då behöver du inte lägga till det som investering i tillgångar, utan ska istället ta upp månadskostnaden genom att öka dina löpande kostnader (rad 20).

3 | Lägg till information om befintlig och ny finansiering
(rad 33-49 i Excel mallen)

Likt ditt bolån behöver du även för ditt företag betala ränta och amortering. I kolumn Q till S kan du lägga till befintliga och nya företagslån. Anger du "Ny", så får du en utbetalning på Månad 1.

Hur ska du göra med företagskredit? Anger du en kreditlimit på rad 14, har du möjlighet att löpande ta ett lyft från krediten. Du kan ange detta på rad 48 och se löpande hur mycket av företagskrediten som utnyttjas på rad 56-58.

» Mer om: Företagskrediter

Vad är skillnaden mellan en likviditetsbudget och resultatbudget?

Kassaflöde och resultat är inte samma sak.

När du skickar en faktura på 100 000 kr till en kund har kunden vanligtvis 30-90 dagar på sig att betala.

  • Resultatet visar då en omsättning på 100 000 kr
  • Men, kassaflödet och likviditeten som du får i företaget är fortfarande 0 kr

Detsamma gäller för kostnader.

Likviditetsbudgeten är alltså minst lika viktig som resultatbudgeten, även om man oftare läser om ett företags resultat. Däremot kommer likviditetsbudgeten ofta på tal inom ett företag mellan beslutsfattarna.

När kan det vara bra att använda en mall för likviditetsbudget?

En mall för likviditetsbudget kan man använda om man bättre vill förstå företagets kassaflöde. Många banker och långivare kräver även att få se en likviditetsbudget som en del av deras kreditprövningsprocess.

Vi har sett i tidigare upphandlingar för våra kunder att det framförallt är viktigt när en kund ska ta ett företagslån utan säkerhet. En långivare förlitar sig huvudsakligen på företagets återbetalningsförmåga och möjliga säkerheter när dom beviljar ett lån. I fall där återbetalningsförmågan är den viktigaste bedömningspunkten för långivaren kan det vara avgörande att upprätta en likviditetsbudget.

Krea kan hjälpa att öka likviditet i företaget

Utöver verktyg som denna mall för likviditetsbudget (likviditetsprognos mall) hjälper vi på Krea företag att förbättra sin likviditet. Detta genom vår finansieringstjänst där företag kan maximera sina chanser att få de bästa villkoren för företagslån, fastighetslån, företagskredit, leasing och/ eller factoring. Genom en ansökan kan du ta del av förslag på olika produkter från 30+ banker och långivare.

Uppdaterad 2024-02-13