Få flera förslag på leasing av utrustning
Varför leasa utrustning?
Många företag behöver investera i ny utrustning för att verksamheten ska kunna växa och expandera. För att inte behöva stå för en stor investeringskostnad kan företaget leasa den utrustning de behöver. Leasing för företag är ett kostnadseffektivt alternativ där ditt företag får nyttja utrustningen och betalar för nyttjandet månadsvis. I vissa fall vill man även använda företagsleasing för att frigöra kapital genom att sälja befintlig utrustning och leasa den från ett leasingbolag istället.
Vilken utrustning kan mitt företag leasa?
Hos Krea kan ditt företag söka leasing för de flesta typer av utrustning. Bland annat restaurangutrustning, butiks-och lagerinredning, gymutrustning samt IT- och kontorsutrustning. Vid den sistnämnda kan du leasa exempelvis:
- Datorer, skrivare eller skärmar
- Skrivbord, förvaringsskåp eller kontorsstolar
Krea konkurrensutsätter fler långivare och leasingbolag, som tävlar om att få dig som kund när du ansöker om företagsleasing av utrustning. Genom att jämföra olika leasingavtal kan ditt företag välja det förslag som passar just ditt företag, till bästa möjliga månadskostnad.
- Leasing av utrustning på belopp upp till 30 miljoner
- Förslag inom 1 dag
- Kostnadsfri ansökan
Krea - när villkor är viktigt
Bättre villkor
Genom att använda vår tjänst ökar du dina chanser för bäst villkor. Vi sammanställer alla kostnader så slipper du räkna själv.
Tidseffektivt
Du slipper söka hos flertalet leasingbolag själv och får snabbt en översikt av möjliga finansieringslösningar.
Få rådgivning
Vi hjälper dig att sammanställa rätt underlag. Våra finansieringsexperter hjälper dig att få din förfrågan beviljad.
Vad kostar det att leasa utrustning?
Vi hjälper dig hitta leasing för olika slags utrustning
Leasing av utrustning sträcker sig över en rad olika objekt och kan anpassas till de behov ditt företag står inför. Krea konkurrensutsätter flera leasingbolag så att du får tillgång till bästa möjliga leasingavtal.
Exempelvis:
Kyl, frys eller ventilationsanläggning
Arbetsbänk, pizzaugn eller salladsdisk
Exempelvis:
Stålhyllor, väggkyl eller receptionsdisk
Glasmonter, klädstativ eller väggskenor
Exempelvis:
Skivstänger, hantlar eller gymgolv
Träningsmaskiner, löpband eller crosstrainer
Varför leasar eller hyr fler företag ny utrustning?
Fördelarna med att leasa utrustning
- Låg startkostnad: Ditt företag behöver inte betala en större inköpskostnad på utrustningen i början, det ökar likviditeten i företaget. Leasing är passande för företag med låg likviditet eller soliditet.
- Lägre månadskostnad: Oftast kan längre löptider erbjudas vid leasing av utrustning än om du tar ett lån, längre löptid betyder en lägre månadskostnad. Dessutom finns ofta vid leasing ett restvärde för utrustningen, vilket sänker månadskostnaden ytterligare.
- Underhållningskostnader: I vissa fall kan leasingbolaget stå för underhåll och reparationer, vilket ditt företag sparar tid och pengar på. Viktigt är dock att inte betala för mycket för försäkringar eller serviceavtal, jämför olika offerter innan.
- Flexibilitet: Du är inte låst till ett ägande utan kan anpassa användningen av utrustningen utifrån företagets behov. Du kan välja att leasa utrustningen en kortare tid men även att uppgradera utrustningen med tiden.
- Nyare utrustning: Vid leasing kan du få tillgång till nyare utrustning och mer avancerad teknik som ditt företag annars kanske inte hade haft råd att köpa. Det kan ge ditt företag en konkurrensfördel gentemot andra företag.
- Låg säkerhet: När du leasar utrustningen läggs säkerheten i själva utrustningen. Det skapar möjligheter för ditt företag att använda andra säkerheter för ytterligare projekt.
Teknik som sparar tid åt dig
1Ansök på 5 minuter
Fyll i information om ditt företag och beskriv ditt leasingobjekt närmre. Vi samlar in data automatiskt från publika datakällor, så du slipper göra det.
2Vi sammanställer ditt kreditunderlag
Vi säkerställer att ditt företag presenteras på bästa möjliga sätt för leasingbolagen. Endast en kreditupplysning från UC tas på företaget och eventuella borgensmän.
3Få anpassade förslag
Du får flera förslag på leasing av utrustning från olika leasingbolag, och får även förslag på andra relevanta finansieringslösningar. Vårt system rekommenderar förslag som passar bäst för ditt företags behov.
4Snabb tillgång till leasingutrustningen
När ni valt ett finansieringsförslag att gå vidare med så kontaktar leasingbolaget er för att stämma av att all information är på plats, innan leasingbolaget betalar leverantören för din önskade leasingutrustning.
Vi har hjälpt över 20 000 företag
Ta hjälp av en av våra experter inom företagsleasing
Kompetent rådgivning inom leasing av utrustning för företag
Vi hjälper er att sammanställa rätt underlag. Ni behöver inte förstå alla finansieringsdetaljer. Kreas rådgivare tar hand om det.
Våra rådgivare sparar dig tid och krångel
Våra finansieringsexperter har daglig kontakt med leasingbolag för att hjälpa dig att få din förfrågan beviljad.
Ta kontakt med en av våra rådgivare
Frågor och svar
Krea konkurrensutsätter fler än 30 banker och långivare för företagsfinansiering. Följande aktörer har möjlighet att ge er förslag på finansiering för våra olika tjänster.
Företagsleasing
Vi samarbetar bland annat med Nordic Finance och Marginalen Bank.
Företagslån
Marginalen Bank, Froda, Svea Bank, Aros Kapital, Capcito, CapIQ, Capitalbox, Corpia, DBT, Euro Finans, Fedelta, FINQR, FundingPartner, Kameo, Leasio Finans AB, Mynt, OPR, Qred, SBL Finans, Svensk Företagsfinansiering och Treyd.
Fakturaköp
Ikano Bank, A.B.S Global Factoring, Svea Bank, Invoier, Alfa Finans, Billecta, Capcito, CapIQ, Euro Finans, Finansia och FINQR.
Fastighetslån
SBP Nordic, Kameo, Svea Bank, Froda, Aros Kapital, Corpia, DBT, Euro Finans, Froda, FundingPartner och IMH Finans.
För större finansieringslösningar samarbetar Krea med alla relevanta banker inklusive de flesta storbanker, till exempel Nordea och SEB.
Företagsleasing för olika slags utrustning har en fast månadskostnad. Oavsett ränteläget förändras inte din månadskostnad, vilket gör det enklare att planera företagets utgifter. Månadskostnaden för leasing innehåller alla avgifter och kostnader under löptiden och brukar vara lika stort eller mindre jämfört med ett företagslån.
Utöver månadskostnaden behöver du även tänka på att leasingbolaget oftast kräver att utrustningen är försäkrad. Utöver det kommer du behöva köpa loss utrustningen (eller lämna tillbaka den) vid avtalstidens slut - det så kallade “restvärdet” beräknas vanligtvis inte in i månadskostnaden. När du ansöker om leasing genom Krea kommer vi även ge en indikation på försäkringskostnaden per månad och hur stort restvärde offerten från leasingföretaget innebär. Ett högre restvärde innebär då att du behöver betala mer vid avtalstidens slut för att helt överföra ägandet av utrustningen till dig.
- Välj den utrustning du vill införskaffa och hos vilken leverantör.
- Skapa en ansökan hos Krea där du bifogar offerten du fick från leverantör eller en länk till utrustningen
- Välj rätt leasingbolag som kan genomföra affären åt dig. Leasingbolaget betalar sedan leverantören och du betalar en månadskostnad till leasingbolaget.
- När avtalet löpt ut kan du förlänga avtalet, köpa utrustningen till ett restvärde eller lämna tillbaka utrustningen.
- För att ansöka om företagsleasing hos Krea ska du som ansöker vara firmatecknare inom företaget, t.ex. VD eller ledningsgrupp.
- Företaget måste vara registrerat i och vara operationellt aktivt i Sverige.
- För företagsleasing är det ett krav att du har en offert från leverantören eller en länk till utrustningen. Där är det viktigt att det framgår typ av objekt, märke, leverantör och leverantörens kontaktuppgifter.
- Skulle du inte vara firmatecknare men har en ledande roll i bolaget (t ex CFO) kan du alltid höra av dig till vår kundservice, kundservice@krea.se, för assistans med din ansökan.
Hos Krea erbjuds företagsleasing på belopp upp till 30 miljoner kronor.
För större finansieringsbehov kan du gärna höra av dig till en av våra finansieringsexperter.
Det finns flera fördelar med att ansöka om leasing hos en förmedlare istället för att gå direkt till ett leasingbolag;
- Hos en förmedlare konkurrensutsätter du leasingbolagen mot varandra - och pressar därmed dem till att ge dig bästa möjliga villkor.
- Att gå till en förmedlare först kan ofta ge dig fler olika möjligheter till leasing vilket ökar chansen att du hittar en passande lösning för ditt företag.
- Via förmedlare får du en mer transparent jämförelse och eftersom villkoren i förslagen ställs i förhållande till varandra får du en bättre helhetsbild över kostnaderna och undviker dolda avgifter.
- Det är alltid kostnadsfritt och inte bindande att ansöka om leasing till företag hos Krea.
Till skillnad från företagslån är leasingavtal för det mesta låsta till den ursprungliga återbetalningstiden.
Om du säljer eller överlåter utrustningen under löptiden kan du dock ansöka om att även överlåta leasingavtalet till köparen. Det innefattar dock att leasingbolaget ska godkänna köparen som leasingtagare.
Ja, du kan företagsleasa begagnade eller nya maskiner, fordon eller utrustning.
Vid begagnade maskiner och utrustning är det viktigt att priset som du ska köpa maskinen för går att verifiera mot liknande transaktioner och därmed kan anses som ett marknadsvärde av leasingbolaget. Det är till exempel svårare att leasa en begagnad grävmaskin som inte är från en välkänt märke.
Vissa leasingbolag finansierar inte hela anskaffningspriset åt ditt företag. Leasingbolaget betalar ändå hela priset till leverantören innan leverans, men din första månadskostnad är förhöjd med ett visst belopp. Detta belopp kallas oftast för första förhöjd leasingavgift och kan till exempel motsvara 10% av anskaffningspriset. Det innebär att du behöver finansiera 10% av köpet med andra likvida medel.
Restvärde gäller enbart för finansiell leasing (dvs. inte operationell leasing/hyra). Det beskriver det förväntade marknadsvärde på leasingutrustningen vid slutet av leasingperioden. Efter leasingavtalets slut har du möjlighet att köpa loss leasingutrustningen genom att betala restvärdet till leasingbolaget.
Vid både finansiell och operationell leasing är det leasingbolaget som är formell ägare av leasingutrustningen. Det innebär att leasingbolaget har säkerhet i objektet och därmed kan erbjuda leasingfinansieringen till ditt företag med attraktiva villkor. Dessutom blir momsen avdragsgill.
Ett finansiellt leasingavtal ska vid det första redovisningstillfället redovisas som ett avbetalningsköp. Det innebär att leasetagaren ska redovisa sina rättigheter och skyldigheter enligt det finansiella leasingavtalet som en tillgång och skuld i balansräkningen.
För ett operationellt leasingavtal ska leasingavgifterna, inklusive en första förhöjd hyra men exklusive utgifter för tjänster som försäkring och underhåll, som huvudregel redovisas som kostnad i resultaträkningen linjärt över leasingperioden.